Renata Naprawa, Alicja Tanajewska. Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne dla III etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Wydane przez
Wydawnictwo Harmonia
Wydawnictwo Harmonia
Kiedy trzy lata temu ministerstwo edukacji wydało rozporządzenie obligujące nauczycieli szkół specjalnych do tworzenia dla swoich uczniów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, większość pedagogów poszukiwała podpowiedzi jak to robić, aby było dokładnie, najpełniej opisywało umiejętności uczniów, a jednocześnie pozwalało dobrze stawiać wymagania oraz odpowiednio je, po zakończonym etapie kształcenia, podsumować i ocenić.
W przestrzeni międzyszkolnej funkcjonowało wiele wzorów, a o ich przydatności zdecydowała praktyka. Jednym z takich wzorów, które z pewnością znalazłyby akceptację wśród nauczycieli, stając się doskonałą pomocą, jest propozycja pań Naprawy i Tanajewskiej.
Autorki na podstawie rzeczonego rozporządzenia przypomniały kto i na jakich warunkach powinien stworzyć indywidualne programy pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Zaproponowały ujednolicenie struktury IPE-T, przypomniały założenia owych programów oraz procedury osiągania celów rewalidacyjnych łącznie z wymienieniem metod i technik pracy. Przywołane zostały tutaj Metoda Dobrego Startu, Ruchu Rozwijającego, Kinezjologia Edukacyjna, alternatywnej komunikacji i wiele innych. Wymienione metody zostały krótko scharakteryzowane, a na końcu każdej z charakterystyk autorki umieściły listę publikacji opisujących daną metodę (i za to składam autorkom wyrazy szacunku i podziękowania).
Nie zabrakło w opisywanej publikacji także porad jak oceniać postępy ucznia i jak dokonać ewaluacji programu na podstawie, którego pracujemy z dzieckiem.
Druga część książki zawiera konkretne propozycje treści kształcenia dla uczniów poszczególnych klas gimnazjum. Główne obszary funkcjonowania ucznia zostały określone jako:
„Ja z sobą samym”, czyli obsługiwanie samego siebie,
„Ja i otoczenie”, czyli uspołecznienie
„Ja w środowisku szkolnym”, czyli rozwijanie sprawności i umiejętności.
W każdym z obszarów wyszczególniono kilka działów, a w nich treści kształcenia oraz oczekiwane osiągnięcia ucznia. Co ciekawe – oczekiwania wobec uczniów precyzowane są bardzo dokładnie, a wielość propozycji umieszczonych przy każdym dziale pozwala nauczycielowi korzystającemu z tej książki wybrać coś odpowiadającego jego uczniowi. Ta wielość propozycji ma jeszcze jeden pozytywny aspekt – zachęca nauczyciela do twórczego myślenia i twórczego podejścia do ucznia.
Na końcu umieszczono bogatą bibliografię pozwalającą dociekliwym nauczycielom poszerzyć wiedzę.
Myślę, że po tę książkę powinni sięgnąć nie tylko młodzi, rozpoczynający pracę nauczyciele. Jest to książką także dla tych, którym tworzą już Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne. Może znajdą tu inspirację? Ja znalazłam.
Komentarze
dziękuję za komentarz:)
dziękuję:)
Recenzja nic dodać nic ująć Ujmuje samo ich sedno . Programy super.
Podobają mi się zaproponowane przez autorki oczekiwane osiągnięcia jak również prosty sposób dokonania oceny, wykonuje :z pomocą nauczyciela, bez pomocy, samodzielnie. Korzystam także w ramach rewalidacji indywidualnej z zestawu ćwiczeń pomocniczych stymulacji rozwojowej umieszczonych w załączniku części pierwszej i drugiej tych programów.
tajemnicza a zarazem błyskotliwa. Potrafi ona doskonale po mistrzowsku wyważyć doskonale każde słowo i ująć je w struktury syntaktyczne w taki sposób aby niosły one ze sobą nieocenioną wartość z uwzględnieniem poczucia owego tak niepowtarzalnego "smaku" którego można nazwać talentem.
pięknie dziękuję:)
zgadzam się z Tobą - programy są świetnie rozpisane i korzystanie z nich bardzo pomaga w planowaniu pracy z upośledzonymi. Raz jeszcze gorąco polecam!
dziękuję za komentarz:)
Pozdrawiam
też mam już pozostałe części, napiszę o nich za jakiś czas. Uważam, że warto - mieć, korzystać i popularyzować.
Pozdrawiam:)
Każdy z Nas ma na tyle ciepłe serce, że może przyjąć miłość.
Do tego wystarczy jedynie wiara i nadzieja.
Życzymy Tobie Prowincjonalna Nauczycielko aby przy świątecznym stole nie zabrakło światła i ciepła, rodzinnej atmosfery, a Nowy Rok 2009 niech niesie ze sobą szczęście i pomyślność
Autorki IPET
życzę Paniom dobrych Świąt Bożego Narodzenia i sukcesów w Nowym Roku:)